COVID-19 (Coronavirus)
Coronavirussen er omfattet af pakkerejseloven på lige fod med andre naturkatastrofer, epidemier mm. Pakkerejseloven sikrer, at du som forbruger ikke lider tab, når du har købt en pakkerejse, hvis den grundet ovenstående bliver ændret eller aflyst.
Med andre ord betyder dette, at har du købt en pakkerejse til et land, hvortil rejsen ikke længere kan gennemføres, så er du som forbruger berettiget til at få refunderet hele rejsens pris eller det indbetalte beløb. Der vil dog ikke være mulighed for at få refunderet eventuelle egne omkostninger så som togbilletter, indkøb af medicin, mistede feriedage mm.
Kan rejsen gennemføres med enkelte afvigelser, som ikke betegnes som væsentlige afvigelser, så vil der blive aftalt en kompensation for den del af pakkerejsen, som eventuelt er berørt.
Ønsker du som rejsende at hæve dit køb af rejsen, så kan dette ske, hvis forholdene på rejsedestinationen medfører, at en væsentlig del af pakkerejsen ikke kan gennemføres i overensstemmelse med rejseprogrammet. Er dette ikke gældende, kan du selvfølgelig aflyse rejsen med udgangspunkt i de almindelige gældende afbestillingsregler for din pakkerejse.
Når man taler om at fraråde i forbindelse med en virus som Corona, er der tale om forsigtighedsprincippet, da tingene kan ændre sig meget hurtigt, ofte dag for dag. En evt. aflysning vil derfor også normalt ske relativt tæt på afrejsedatoen.
Vi holder os hele tiden opdateret og følger udviklingen nøje, så vi kan give vores kunder den bedste vejledning. Man kan som kunde derfor fortsat trygt planlægge sine fremtidige rejseaktiviteter.
Retningslinjer til fremtidige rejser i forbindelse med COVID-19
Du har købt en rejse til et land, hvortil UM fraråder alle ikke-nødvendige rejser, hvad gør du?
Som udgangspunkt, så har du ret til at annullere gebyrfrit, hvis UM fraråder rejser til rejsedestinationen på rejsetidspunktet.
Der er tale om forsigtighedsprincippet, da UM vil opdatere deres rejsevejledninger hver torsdag. Vores aflysning af rejser vil derfor ske 1-2 uger før planlagt afrejsedag, hvis der er tale om rejser med fly og ca. 1 uger før, hvis der er tale om kør selv ferie.
Du har købt en rejse til et land, hvortil UM tillader rejser
Såfremt en rejsedestination er taget af listen over lande, som UM fraråder rejser til, vil rejsen skulle gennemføres.
Der er som udgangspunkt ikke nogen undtagelse til denne regel.
Har du af sundhedsmæssige årsager problemer med at rejse, skal afbestillingsforsikringen tages i brug.
Hvor hurtigt får du dine penge retur?
Vi bestræber os på at refundere det indbetalte beløb hurtigst muligt og senest omkring det tidspunkt, hvor du skulle have rejst ud på den købte rejse.
Du har købt en rejse til et land, hvortil UM fraråder alle ikke-nødvendige rejser, men der er mere end 3 uger til, hvad gør du?
Der er stadig tale om forsigtighedsprincippet. Det betyder, at du grundlæggende skal afvente situationen. Du kan derfor ikke aflyse en rejse og få pengene retur.
Ønsker du alligevel at aflyse rejsen, vil der komme et annulleringsgebyr. Du skal kontakte din rejsekonsulent for at få oplyst dette gebyr, da det afhænger af muligheden for at få refunderet ophold, fly mm. Se evt. også nedenstående ”Udsættelse af rejser til 2021/22”
Anbefalingen er derfor, at kunden afventer udmeldelse fra UM.
Udsættelse af rejser til 2021/22
Vi tager her et ændringsgebyr på 10% af rejsens pris - dog max kr. 1.500 pr. person.
Er der omkostninger forbundet med udsættelsen, skal disse lægges til ovenstående gebyr.