Hvorfor bruge et bureau?
Bureau eller direkte booking?
Vi forstår som jagtrejsebureau udmærket, at en del af vore kunder tænker, at der må være penge at spare på jagtrejsen, ved at bestille direkte hos dem, som i sidste ende skal levere varen – vi skal jo som bureau også have noget for ulejligheden. Helt så enkelt er det imidlertid ikke.
En kendt risiko
Mulighederne for at booke en jagtrejse direkte med en lokal outfitter bliver mere og mere tydelige i takt med at flere og flere outfittere kommer på internettet. En del af disse lokker endog med lavere priser end nogle af de tilbud, som vi har på hylderne og det er ikke svært at forstå, at det frister mange.
Langt de fleste danske jagtrejsende er efterhånden klare over, at alle rejsebureauer i Danmark, som sælger pakkerejser – altså rejser som f.eks. inkluderer både ophold og flyrejse eller jagt og ophold – skal være medlem af Rejsegarantifonden. Dette er en regel som er til for at beskytte forbrugerne imod konsekvenserne af konkurser i rejsebranchen, som desværre ikke er så sjældne, som de burde være. Booker man uden om Rejsegarantifonden, bærer man selv hele tabet i tilfælde af en konkurs. En kalkuleret risiko, kan man sige, selvom de færreste egentlig kalkulerer med den - for det sker jo altid for de andre.
Men når vi taler om jagtrejser er Rejsegarantifondens sikkerhedsnet i virkeligheden ikke den væsentligste tryghedsfaktor. Der er nemlig mange ting som kan gå skævt på en jagtrejse og som kræver arrangørens indsats undervejs eller i værste fald viljen til at rette op på fejl og mangler efterfølgende. Har man booket igennem et velrenommeret bureau er der nogen, der kan hjælpe – nogen der har en interesse i at få udredt eventuelle problemer til alles tilfredshed. Har man booket direkte med en outfitter i Afrika, Rusland, Nordamerika eller et andet sted langt fra det danske retssystem, er det desværre både enkelt og relativt omkostningsfrit for en outfitter at vende ryggen til problemerne.
Vi har oplevet dette fra sidelinien mange gange, men må konstatere, at det er succeshistorierne som bliver genfortalt blandt jægerne og ikke de lettere pinlige beretninger om, hvordan folk er blevet taget ved næsen, så det driver. Hvor mange af de selvarrangerede ture, som går galt, er der nok ingen som rigtigt ved, men en betragtelig del af vores kunder består af jægere, som er vendt tilbage til os efter en dårlig oplevelse med at arrangere turen selv.
Ikke alle er banditter
Det sker naturligvis også, at en selv-arrangeret tur går fantastisk. Der er givetvis masser af reelle outfittere derude i mængden. Jagten er god, outfitteren er flink og alting klapper. Hvis man er så heldig at have været afsted på sådan en tur, så har man givetvis sparet en masse penge...eller hvad?
Faktisk er svaret i de fleste tilfælde nej. Når vi indgår en aftale om at repræsentere en outfitter, så overtager vi i realiteten en meget stor del af hans markedsføring og administration i forhold til vores marked. Han slipper for at bruge tid på at nå ud til kunderne på deres eget sprog via f.eks. hjemmesider, nyhedsmails, kataloger, messer osv. Han slipper for at servicere kunderne på telefonen og via e-mails. Han slipper for hele den administration, der ligger i at arrangere kundernes rejse med alle de praktiske detaljer og alt det papirarbejde, som det indebærer og han slipper for at blive konfronteret med pludseligt opståede problemer undervejs – når kunden f.eks. kommer ud for forsinkelser på rejsen eller mister sin baggage. Han slipper også for at bekymre sig om betaling, fakturering og bogholderi ligesom det ikke længere er ham, men bureauet som evt. utilfredse kunder brokker sig til. Han outsourcer med andre ord en stor administrativ opgave til bureauet – og det skal han naturligvis betale for.
Dette foregår typisk ved, at bureauet får en provision på outfitterens prisliste. Altså en procentsats på hans priser. Hvis en jagtrejsekunde, fra et marked, hvor outfitteren ikke er repræsenteret af et bureau, henvender sig direkte, vil denne kunde skulle betale de samme priser for jagtarrangementet og trofæerne, som vores kunde. Man ville med andre ord i langt de fleste tilfælde ikke spare en krone ved at booke direkte!
Billigere rejser
Når vi igennem årene har diskutteret disse ting med kunder, som er overbevist om, at det meget bedre kan betale sig at arrangere sine ture selv, bliver vi ofte præsenteret for masser af eksempler på ture til f.eks. Afrika, som har været billigere end nogle af de ture vi har på programmet.
Vi betvivler ikke, at der findes billige ture. Men nogle gange er vi lidt i tvivl om, om kunden har gjort sig klart, hvorfor der er en prisforskel. To kudujagter er ikke nødvendigvis sammenlignelige, selvom trofæerne på væggen ligner hinanden til forveksling. Den ene foregår måske på en veldrevet naturejendom på 450 kvadratkilometer med jagt, indkvartering og forplejning i topklasse, mens den anden finder sted i et hegn på 2 kvadratkilometer på en kudutyr, som er sat ud til formålet tre dage tidligere, mens indkvarteringen sker i outfitterens gæsterum og hans svigermor står for madlavningen. Skal man sammenligne priser, må man gøre det på produkter som modsvarer hinanden. Æbler og pærer er ikke det samme.
Vi sælger jagtrejser fra både den øverste og den mellemste kvalitetshylde. Vi sælger ikke fra bunden. Det skyldes først og fremmest, at det ikke kan betale sig for os. Vi kan sagtens finde partnere i dette segment, som vil betale os en fair procentsats for at repræsentere dem, men dels har vi nogle minimumskrav til kvaliteten af den jagt, vi udbyder, som sjældent er opfyldte i discountafdelingen og dels må vi konstatere, at der desværre er betydeligt større risiko for, at noget går skævt på jagtrejser i den prisklasse
En bemærkning vi ofte har hørt fra kunder, som er kommet tilbage som stamkunder, efter at have eksperimenteret med selvarrangerede ture i en periode er, at det set i bakspejlet dels har været dyrere at arrangere selv – kvaliteten af oplevelserne taget i betragtning – og dels at de aldrig havde taget højde for tidsforbruget, når de lod sig friste til at gøre det selv. Og her tænker de ikke på tidsforbruget i planlægningsfasen, som i sig selv kan være spændende, men mere alt det administrative som følger efter og ikke mindst de meget sure timer, som er spildt på en dårlig tur og det efterfølgende slagsmål, som stort set aldrig fører nogen vegne.
Så kort og godt. Måske skulle du overveje at slippe for besværet og usikkerhedsmomentet ved at bestille via en mere eller mindre tilfældig outfitters hjemmeside, og så i stedet sikre dig kompetent og gratis rådgivning, tryghed på rejsen samt 24-timers nødtelefon hos et bureau der er medlem af Rejsegarantifonden, Danmarks Rejsebureauforening, Danske Jagtrejse Arrangører og Rejseankenævnet.